Rájem vodáků by se v budoucnu mohla stát řeka Dyje, na níž mohou ve Znojmě ode dneška využívat tři skluzavky. Jde o 15 metrů dlouhé průplavy u jezů, které byly dosud nepřekonatelnou překážkou; čluny museli vodáci v těchto místech přenášet. Za stavbu skluzavek zaplatila znojemská radnice čtvrt milionu korun. Po jejich vybudování je Dyje až na jednu výjimku, jez u Louckého kláštera, pohodlně splavná od Znojma po 50 kilometrů vzdálené vodní dílo Nové Mlýny.
"Projížďka rozhodně stojí za to. Sjetí tohoto úseku trvá pohodlným tempem tři až čtyři dny, přičemž jez u znojemského Louckého kláštera, kde památkáři stavbu skluzavky nedovolili, zkušenější vodáci projedou," řekl vedoucí Vodáckého oddílu Neptun Znojmo David Gros. Oddíl provozuje půjčovnu člunů. Nabízí 30 plavidel, každé v ceně 130 korun na osobu a den.
Stavba skluzavek pomůže podle vedení radnice v rozvoji turistiky. Její mluvčí Zuzana Pastrňáková dnes ČTK řekla, že součástí projektu bylo i vytvoření dvou nových tábořišť v Krhovicích a v Hrádku. Podle odhadu Grose ročně projede po Dyji mezi Znojmem a Novými Mlýny asi 2000 vodáků. Předpokládá ale, že se jejich počet do tří let zhruba zdvojnásobí.
Dyje je jedinou řekou na jižní Moravě, kterou mohou vodáci plnohodnotně využít. Ostatní toky jsou mělké nebo neprotékají tak atraktivní krajinou. K nejkrásnějším úsekům na Dyji patří první úsek, který čeká na výletníky hned po zdolání znojemských jezů. Protíná rezervaci Meandry Dyje, v níž se řeka klikatí mezi zalesněnými kopci. Pod Krhovicemi je již proud silnější. Řeku do Nových Mlýnů ale sjedou i začátečníci.
Dyje byla pro vodáky objevena teprve nedávno. Tvoří totiž hranici mezi ČR a Rakouskem. Za komunismu šlo o přísně střežené pohraniční pásmo, kam turisté nesměli. Po roce 1989 se sice situace zlepšila, přesto byla Dyje splavná jen v malých a nepropojených úsecích. Na dvou místech, u Hevlína a Nového Přerova, totiž protéká několik set metrů pouze Rakouskem.
To byl důvod proč až do vstupu ČR do schengenského prostoru nebyla Dyje plně splavná. Pro projetí dvou rakouských úseků by totiž vodáci potřebovali četná povolení úřadů i policie.
"Vstup do Schengenu ale vše změnil. Vodáci začínají Dyji objevovat a jak mnozí z nich říkají, stojí za to ji sjet; je úplně jiná než tradiční Sázava nebo Vltava," dodal Gros
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.