České dráhy (ČD) dnes představily na brněnském hlavním nádraží první elektrickou lokomotivu Taurus od Siemensu ve firemním modrobílém nátěru s logem ČD. Od prosince 2014 bude vozit mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem jednotky Railjet.
Celkem budou mít ČD sedm těchto lokomotiv. První z nich nese jméno Spirit of Brno.
V Česku už tyto lokomotivy běžně jezdí pátým rokem, zatím však pouze v nátěru rakouských drah. "Lokomotivy, které budou nyní přetřené do našich barev, však nebudou čekat v depu, ale už se běžně objeví na spojích mezi Prahou a Vídní," doplnil výkonný ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz. ČD si lokomotivy pouze pronajímají, protože na jejich nákup chybí peníze.
Za sedm souprav jednotek Railjet zaplatí 2,5 miliardy korun. "Zatím máme hotových 20 vagonů a první kompletní jednotku předáme Českým drahám v první polovině příštího roku. Dalších šest dodáme tak, aby mohly začít jezdit všechny od prosince příštího roku. Zkušební jízdy trvají u každé jednotky měsíc až dva," řekl ředitel divize dopravy a logistiky Siemens Roman
Kokšal.
Lokomotivy Taurus řady 1216 už s railjety jezdí v Rakousku. Jde o stroj, který drží rekord ve své kategorii, v roce 2006 dosáhla rychlosti 357 kilometrů v hodině.
Deset souprav Railjet, z toho tři rakouské, budou jezdit mezi Prahou a Štýrským Hradcem (Grazem) každé dvě hodiny. České dráhy slibují nový rozměr a vyšší úroveň cestování. Ve vlaku bude oddíl business class, rodiny s dětmi zase mohou využít dětské kino. V každé soupravě je restaurace a také WiFi. Cestujícím vlak nabídne 442 míst, z toho 384 ve druhé třídě.
České dráhy chtěly využít opci i na dalších osm souprav za 2,8 miliardy, nová dozorčí rada však v srpnu nařídila vedení společnosti, aby je nekupovala, a zastavila tak zadlužování. Tyto soupravy měly jezdit na Slovensko a do Maďarska.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.