V brněnské MHD loni třetí rok po sobě vzrostl počet cestujících, i když jen mírně. Z 354,9 milionu přepravených se zvýšil na 355 milionů a tržby z jízdného se i nadále drží na 970 milionech korun. Náklady na jeden ujetý kilometr brněnský dopravní podnik snížil o pět korun na 65. Naopak rostly osobní náklady.
Díky víceletému dobrému hospodaření mohl podnik loni investovat rekordních 1,8 miliardy korun. Většina peněz šla na pořízení nových vozidel, mimo jiné na 20 nových tramvají 13T od Škody Transportation. Podnik úspěšně využívá i evropské dotace, díky čemuž by měl letos pořídit 60 nových autobusů na plyn, které budou mít jako první v Brně klimatizaci. Vedle nich se chystá nákup prvních z deseti klimatizovaných trolejbusů, které umí jezdit i na baterii.
Úsporu nákladů na jeden ujetý kilometr umožnilo mimo jiné výběrové řízení na nákup plynu, který byl o 30 procent levnější než dříve. Dva miliony ušetřil podnik na elektřině díky dálkové regulaci topení v tramvajích a trolejbusech.
Naopak osobní náklady vzrostly z 1,245 miliardy korun na 1,316 miliardy a jsou důsledkem nově uzavřené kolektivní smlouvy pro rok 2016 a zvýšení platů. Tvoří polovinu všech nákladů, o rok dříve to bylo 45 procent. I přes to se dopravní podnik dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů především autobusů stejně jako ostatní dopravci v republice. „Stále jich chybí zhruba 100, i tak však pokrýváme všechny spoje," uvedla mluvčí firmy Barbora Lukšová.
Na mírném nárůstu počtu cestujících se kladně podepsalo mimo jiné to, že jízdné v Brně se nezvyšovalo od roku 2012. Podniku se daří naplňovat i strategie získávat více cestujících, kteří si kupují předplatní jízdenku. Loni rostly tržby ze všech typů předplatních jízdenek, naopak tržby z jednorázových klesly.
Loni se také snížila kompenzace za ztrátu z provozování dopravy od města kvůli změně metodiky jejího výpočtu a byla nejnižší za posledních šest let. Meziročně klesla z 1,8 miliardy na 1,6 miliardy. „Původně byla přislíbená ve výši 1,95 miliardy. Letos by měla činit 1,75 miliardy," píše se ve zprávě podniku ve Sbírce listin. V celkových výnosech tak kompenzace činila 55 procent proti předloňským 60.
Dopravní podnik na konci loňského roku provozoval 327 tramvají, 149 trolejbusů a 302 autobusů. Řadu let se stará o stejnou délku tramvajových a trolejbusových tratí, s městem však spolupracuje na přípravách několika tramvajových novostaveb.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.