Počasí dnes4 °C, zítra2 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Ústavní soud zrušil vyhlášku o regulaci plavby na přehradě

Ústavní soud vyhověl návrhu Ministerstva vnitra a zrušil obecně závaznou vyhlášku statutárního města Brna o regulaci plavby plavidel se spalovacími motory na části Brněnské přehrady. Brno touto vyhláškou regulovalo provoz plavidel se spalovacími motory o výkonu nejvýše 10 kW, když zakázalo jejich provoz v době od 1. května do 30. září. Důvodem tohoto opatření byla bezpečnost plavců a dalších rekreantů na přehradě. Podle Ústavního soudu však plavbu plavidel se spalovacími motory upravuje na celostátní úrovni přímo sám vodní zákon.

Nález Ústavního soudu respektujeme. Vymezil nám jasné mantinely, ve kterých nyní můžeme jednat. Obrátíme proto na ministra dopravy, aby změnil rozhodnutí svých úředníků o zařazení Brněnské přehrady mezi oficiální vodní cesty a vrátil ji zpět do kategorie vodních ploch určených k rekreaci, kde je provoz člunů se spalovacími motory zakázán. Brněnská přehrada je nepochybně především místem pro odpočinek a rekreaci, ne vodní cestou,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál. Status rekreační plochy má například nedaleká nádrž Křetínka u Letovic či Nové Mlýny II.

„Budeme také důrazně požadovat po Státní plavební správě, aby důslednými kontrolami zajistila dodržování všech povinností provozovatelů motorových člunů, včetně dodržování výtlačného režimu plavby, tedy nepřekračování rychlosti, aby bylo riziko zranění ostatních lidí využívajících přehradu k rekreaci a koupání omezeno na minimum. Účinnost kontrol bude město v průběhu nadcházející letní sezóny sledovat,“ dodal náměstek primátora města Brna pro oblast životního prostředí Martin Ander.

V minulosti plavidla se spalovacími motory s výkonem do deseti kilowattů na přehradu nesměla, avšak ministerstvo dopravy loni zařadilo přehradu mezi vodní plochy s povolenou plavbou. Město zareagovalo vlastní vyhláškou.  Nejprve provoz lodí a člunů se slabými spalovacími motory zakázalo na celé přehradě s poukazem například na ohrožení plavců vlnami. Po kritické reakci vnitra schválilo město pozměněnou vyhlášku, která provoz lodí se slabými
spalovacími motory povolila alespoň v části přehrady za Roklí, kde je plavců minimum. Vnitro ani po změně s vyhláškou nesouhlasilo, pozastavilo její účinnost a obrátilo se na soud.

Regulace nedopadala na čluny záchranářů, hasičů a policie. Po vodní hladině Brněnské přehrady se pohybují také lodě dopravního podniku, které mají elektromotory.

Pět ústavních soudců se ocitlo při rozhodování o vyhlášce v menšině. V odlišném stanovisku poukazují na to, že Brněnská přehrada je významnou součástí města a plní řadu funkcí: vodohospodářskou, dopravní, sportovně-rekreační. Vyžití tam nacházejí veslaři, plavci, plachtaři. „Obecně závazná vyhláška si kladla za legitimní cíl předejít případným střetům těchto činností omezením provozu plavidel se spalovacími motory právě na té části plochy vodní nádrže, kde kolize nejvíce přicházejí v úvahu," stojí v jejich prohlášení.

Zdroj: MMB, ČTK

Štítky spalovací motor, přehrada, ústavní soud, Brno, Brněnská přehrada, Petr Vokřál, Martin Ander, Státní plavební správa, Dopravní podnik města Brna, Letovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ústavní soud zrušil vyhlášku o regulaci plavby na přehradě  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.