Rezidentní parkování v Brně by se mělo v jeho historickém centru spustit letos na podzim. Až podle zkušeností a jejich vyhodnocení chce město spouštět další etapy. Původně je plánovalo výrazně dřív, nyní náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno) hovoří až o horizontu po komunálních volbách na podzim roku 2018.
„Chceme, aby celý systém fungoval dobře, byl co nejjednodušší a zároveň vycházel vstříc různým potřebám občanů. Proto jsme harmonogram zavádění systému proti původnímu plánu rozvolnili. Nejužší centrum poslouží jako pilotní oblast. Zavádění v dalších oblastech Brna-středu a dalších městských částech připravíme tak, aby bylo možné systém spustit po volbách 2018," uvedl Hollan.
V Brně jde o velice třaskavé téma. Na jedné straně je dlouhodobá snaha města regulovat parkování, která sahá hluboko před rok 2014, od kdy vede Brno současná koalice. Na druhé straně je odpor lidí, kterým se nelíbí to, že ani po zavedení nového systému nebudou mít jistotu parkovacího místa, přestože budou muset zaplatit, pokud budou chtít legálně na ulici odstavit své auto. Kritiku prohloubilo také zavedení modrých zón v Praze, ač vedení města deklaruje, že brněnský systém bude odlišný a přívětivější.
Historické centrum zahrnuje oblast ohraničenou ulicemi Husovou, Nádražní, Benešovou, Rooseveltovou, Joštovou a Moravským náměstím. Město upustilo od myšlenky instalace závor. Výběr parkovného a kontrola dodržování pravidel se má dít pomocí kamer, parkovacích automatů a mobilních aplikací.
Problém s parkováním v Brně řadu let graduje. V širším centru je problém převážně s řidiči, kteří dojíždějí do města z venkova za prací. Na sídlištích je problém často se studenty, kdy k jednomu nájemnímu bytu připadá více aut. Rezidenti mají také problém parkovat v okolí vysokých škol, kde studenti auta odstavují. Obecně je málo míst na sídlištích.
Brno rozděluje řidiče na tři skupiny, což jsou rezidenti, tedy osoby s trvalým pobytem. Dále abonenti, tedy právnická či fyzická osoba, která v místě podniká, a návštěvníci, kteří nespadají ani do jedné z prvních dvou skupin.
V květnu se začne projednávat návrh ceníku, o němž budou diskutovat městské části, které si mohou samy stanovit podmínky. Finální návrh by měli radní projednat v srpnu. Z návrhu vyplývá, že například rezident zaplatí za první auto za rok 900 korun, za každé další už ale 9000 korun. Abonent za první auto 9000 korun, za každé další dvojnásobek.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.