Náměstek jihomoravského hejtmana s kompetencemi v dopravě Roman Hanák (ČSSD) chce, aby kraj s přispěním dotací nechal v novém volebním období zrekonstruovat 500 kilometrů silnic nižších tříd. V kraji je kolem 3800 kilometrů komunikací II. a III. třídy a zhruba polovina je podle Hanáka ve špatném stavu.
V letošním roce dal kraj na opravy z vlastního rozpočtu přes 200 milionů korun. "Z nich 150 milionů šlo do silnic, 20 milionů na opravy mostů a 35 milionů na mikrokoberce. V roce 2017 chci usilovat o navýšení o 100 až 150 milionů," uvedl Hanák.
Podle něj se ročně opravovaly desítky kilometrů silnic a kraj to chce nyní znásobit. Investovat chce i do mostů. "Uvědomujeme si havarijní stav mostů, a proto jich chceme minimálně 20 opravit," dodal Hanák. Více než půl miliardy korun kraj dostal v posledních dvou letech i od státu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. V minulém programovacím období získal od Evropské unie na komunikace 4,5 miliardy korun.
Hanák chce vyjednat další peníze i od státu. "Chceme dávat více peněz nejen z rozpočtu kraje, ale budeme tlačit i na ministerstvo dopravy a financí, aby šly peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury pravidelně. Peníze blokoval ministr (financí Andrej) Babiš a (ministr dopravy Dan) Ťok, ale jsem přesvědčen o tom, že je společnými silami dovedeme přesvědčit," uvedl Hanák. Poukázal na novou krajskou koalici, v níž má většinu Babišovo hnutí ANO. Kraj vede koalice ANO, ČSSD, Starostové pro Jižní Moravu a TOP 09 s Žít Brno. Dříve ji vedla koalice ČSSD s KDU-ČSL.
Hanák také doufá, že v příštích čtyřech letech vznikne obchvat Mikulova a dálnice na Vídeň, na které se Česká republika dohodla s Rakouskem. Velké stavby se dosud nemohly uskutečnit kvůli chybějícím Zásadám územního rozvoje Jihomoravského kraje, které těsně před říjnovými volbami schválilo krajské zastupitelstvo. Náměstek však upozornil na to, že stavby dálnic jsou v režii Ředitelství silnic a dálnic. "My jsme však za kraj připravení spolupracovat," dodal Hanák.
Zdroj: ČTK
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám