Aby byly statistiky obětí dopravních nehod mezinárodně porovnatelné, uvádějí se do nich počty usmrcených do 30 dnů po nehodě. A právě tahle čísla za loňský rok nejsou vůbec pozitivní. V roce 2015 povyrostlo tohle číslo o 50 obětí. Celkové ekonomické náklady nehod vzrostly o 2,8 miliardy korun.
Dosáhly 1,3 procenta hrubého domácího produktu – jeden pracovní týden tak české hospodářství obětovalo reparaci ekonomických následků dopravních nehod. Každý obyvatel ČR za nehody podle předběžných údajů zaplatil v průměru 5 510 korun. Nejvíce platili Středočeši, nejméně v Karlovarském kraji.
„Konečná bilance počtu obětí dopravních nehod v ČR za rok 2015 je tak 738. Oproti roku 2014, kdy zemřelo 688 osob, se jedná o zvýšení o 7,3 procenta,“ uvádí ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., Jindřich Frič. Poprvé od roku 2001 došlo ke zvýšení počtu obětí nehod i v rámci celé Evropské unie. „Zde se však jednalo o výrazně nižší nárůst ve výši přibližně jednoho procenta, Česká republika v tomto ohledu vykázala sedmý nejhorší výsledek v rámci všech států EU28,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Meziroční vývoj počtu usmrcených v jednotlivých krajích se však značně liší. Ke zvýšení došlo v devíti krajích, nejhůře si vedly kraje Olomoucký a Karlovarský, kde mezi roky 2014 a 2015 narostl počet obětí nehod o 64, resp. 50 procent. V Jihočeském kraji se bilance nezměnila. Naopak čtyři kraje - Liberecký, Středočeský, Ústecký a Vysočina – se mohou pochlubit snížením, přičemž premianty byly kraje Ústecký a Liberecký (snížení o 26 a 12 procent).
Smrtelné oběti dopravních nehod a meziroční změna jejich počtů v jednotlivých krajích (zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.)
S dopravními nehodami se tradičně pojí nemalé ekonomické celospolečenské náklady. „V roce 2015 nás předběžně vyšly na zhruba 58,069 miliardy korun, tedy cca o 2,8 miliardy více než v roce předchozím. Loňský rok tak byl rekordní, co se týče výše celkových nákladů spojených s nehodovostí,“ upřesňuje Jindřich Frič. Nejvíce jsme zaplatili za nehody, ke kterým došlo ve Středočeském kraji – zhruba 8,341 miliardy korun, následují Praha s účtem ve výši 7,592 miliardy a Jihomoravský kraj – 5,809 mld. Naopak nejméně nás stály nehody v krajích Karlovarském (1,532 miliardy), Libereckém (2,422 mld.) a Plzeňském (2,585 mld. korun).
Každý z nás tak v loňském roce zaplatil za následky nehod 5 510 korun. Nejhlouběji do kapsy sáhli obyvatelé krajů Středočeského (6 342 korun), Ústeckého (6 141 korun) a Jihočeského (6 116 korun). Naopak nejméně stály každého obyvatele nehody v kraji Moravskoslezském (4 464 korun), Plzeňském (4 494 korun) a Jihomoravském (4 953 korun).
Celkové předběžné náklady dopravní nehodovosti a náklady na jednoho obyvatele v jednotlivých krajích a ČR celkem (zdroj: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.)
Jeden usmrcený následkem dopravní nehody nás stál 20,9 milionu. Na 5,1 milionu vyšel jeden těžce zraněný. Pokud došlo ke zranění lehkému, účet zněl na 430 000, jedna průměrná nehoda spojená jen s hmotnými škodami pak na zhruba 260 000 korun. „Je ovšem třeba doplnit, že se jedná o předběžné údaje, které budou v průběhu letošního roku upřesněny,“ doplňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Počet obětí dopravních nehod za letošních prvních pět měsíců činí 193 (do 24 h po nehodě), oproti roku 2015 tak zemřelo na českých silnicích o 18 osob méně. Bylo by však předčasné propadat optimismu. Abychom v roce 2020 do statistik obětí nehod připadajících na milion obyvatel mohli vepsat údaj odpovídající průměru zemí EU28, neměl by letos překročit počet usmrcených do 24 hodin po nehodě hodnotu 465. „Během zbývajících sedmi měsíců letošního roku tak nesmí na silnicích zemřít více než 272 lidí. Tedy ne více než 39 měsíčně. Úkol je to ambiciózní. Zvláště když uvážíme, že za rok loňský jsme byli v počtu obětí na milion obyvatel 36 procent nad unijním průměrem,“ uzavírá Roman Budský.
Tisková zpráva | Foto Michael Daněk
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.