Dnes, 13:00
Zabránit povinnosti každoročních kontrol STK u vozidel starších 10 let a k povinnému testování emisí u dodávek se podařilo na poslední letošní řádné Radě ministrů dopravy EU. Česká republika měla na začátku jednání vážné výhrady k zavedení uvedených kontrol. Česko na jednání zastupoval končící ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Podařilo se zabránit tomu, aby tato povinnost byla zavedena, což je významný úspěch, který dokazuje, že ČR dokáže na půdě EU prosazovat své zájmy, pokud jedná konstruktivně a aktivně,“ uvedl ministr Martin Kupka. Revize pravidel je podle jeho slov nezbytná vzhledem k technologickému vývoji a digitalizaci sektoru. „Návrh přispěje ke zlepšení pravidel a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr Kupka.
Součástí balíčku, který se podařilo na Radě ministrů dopravy EU vyjednat je také lepší ochrana před podvodným stáčením tachometrů napříč Evropskou unií. To by mělo přispět k vyšší transparentnosti a bezpečnosti na trhu s ojetými vozidly.
Na první STK jede majitel automobilu až po čtyřech letech od první registrace. Po první STK následují kontroly pak každé dva roky. Jízda bez platné STK je v ČR nezákonná a majitel takového vozidla se vystavuje pokutě.
Velmi pozitivní je i to, že se ministři členských států EU shodli na potřebě navýšení prostředků určených pro rozvoj evropské dopravní infrastruktury. Tento krok představuje významnou příležitost také pro Českou republiku, zejména v oblasti přípravy a realizace vysokorychlostních železničních tratí.
„Jejich rozvoj totiž nebude možný bez odpovídajícího evropského financování, proto Česká republika oceňuje pokračování programu CEF – Nástroj pro propojení Evropy, který má pro období 2021–2027 dvojnásobnou alokaci oproti předchozímu období. Tento nárůst prostředků významně podpoří české plány na výstavbu vysokorychlostních tratí, modernizaci klíčových železničních koridorů a také posílení vojenské mobility,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Ministři diskutovali také o konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, který je klíčový nejen pro českou ekonomiku a zaměstnanost. Česká republika dlouhodobě odmítá nové zátěže pro tento sektor, jako jsou povinné cíle emisí pro firemní flotily nebo striktní požadavky na přechod k bezemisním automobilům.
„Otevíráme cestu ke zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Dali jsme dohromady koalici států a společně požadujeme, aby Evropská unie tento zbytečný zákaz zrušila,“ zdůraznil ministr Kupka. Česká republika společně s Itálií, Polskem, Bulharskem a Slovenskem předložila poziční dokument k nadcházející revizi standardů CO₂ pro osobní a lehká užitková vozidla, které zdůrazní potřebu revidovat cíle pro roky 2030 a 2035.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám