Blansko se potýká s nepojízdnými vozy odstavenými v ulicích, ročně jich jsou desítky. Jen loni blanenští strážníci zaznamenali 29 vozů, které byly více než šest měsíců bez platné technické prohlídky, a osm autovraků. Většinu jich po výzvě strážníků odstranili jejich majitelé nebo provozovatelé. Blansko o tom informovalo na svém webu.
V roce 2022 se městská policie zabývala osmi autovraky a 24 vozidly bez platné technické prohlídky, rok předtím to bylo devět autovraků a 37 vozů bez technické prohlídky. Na autovraky v ulicích strážníky v mnoha případech upozorní sami obyvatelé města.
„Obyvatelé se často obracejí na strážníky městské policie s oznámením ve věci parkování vozidel, která jsou na první pohled v zanedbaném stavu, jsou poškozena v důsledku dopravní nehody nebo jsou na hranici životnosti vzhledem ke svému stáří. Strážníci také sami při obchůzkové činnosti kontrolují ulice a parkoviště, a pokud naleznou odstavené vozidlo, které podle platných právních předpisů nesmí být na veřejné komunikaci odstaveno, zahajují prověřování případu s cílem co nejdříve docílit uvolnění parkovacího místa,“ uvedl zástupce ředitele Městské policie Blansko Stanislav Sotolář.
Vrak je podle definice silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. „Vrakem je také takové vozidlo, které není možné identifikovat prostřednictvím identifikačního čísla vozidla umístěného na karoserii nebo rámu vozidla, za čelním sklem nebo na výrobním štítku,“ uvedl Sotolář. Vůz bez technické prohlídky pak může být v dobrém technickém stavu, který ale není potvrzený pomocí pravidelné technické prohlídky a od termínu provedení této prohlídky uplynulo více než šest měsíců.
Obě kategorie vozidel, autovraky i vozy bez technické prohlídky, spolu vzájemně procesně nesouvisí, i když samozřejmě může nastat situace, že vrak zároveň nemá více než šest měsíců platnou technickou prohlídku, případně naopak. Při pokusu o odstranění těchto vozů z pozemních komunikací se používá rozdílná procedura řízení o odstranění. Vlastník komunikace, silniční správní úřad, provozovatel nebo vlastník vozidla a popřípadě další subjekty musí dodržet zákonem stanovený postup a povinnosti, včetně správních lhůt.
Celé řízení trvá několik měsíců a až v poslední fázi vůz při nezájmu jeho majitele končí ekologickou likvidací a zánikem vozidla v registru silničních vozidel. Většinu nepojízdných automobilů po výzvě strážníků odstranili z komunikací jejich majitelé nebo provozovatelé. Městská policie zajistila za poslední tři roky odtah šesti vozů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.