Dopravní situaci v moravské metropoli se blýská na lepší časy. Vytíženému provozu na jihu Brna pozvolna uleví rozšíření dálnice D1 na tři pruhy v každém směru. Výraznou pomoc přinesou i budované dálnice D35 a D55. V současnosti je situace kritická především kvůli omezením, které souvisí s úpravami dálnice. V tomto nejvytíženějším úseku jezdilo předloni 77 tisíc aut denně.
Doprava na jihu Brna je tak hustá, že se zde tvořily kolony i v době, kdy provoz neblokovaly žádné opravy a nehody. Stýkají se zde totiž dálniční tahy ze čtyř směrů. Nepříjemná situace je nyní umocněná rozšiřováním dálnice D1, doprava kvůli úpravám houstne i v ulicích jižní části města. Kritická je situace při nehodách, které se řidiči snaží Brnem objet.
„Podle dopravního modelu pro přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2 se pro rok 2055 předpokládá, že na dálnici D1 bude mezi 194. a 196. kilometrem jezdit cca 70 tisíc vozidel za den a v úseku mezi 196. a 201. cca 51 tisíc vozidel za den," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková. Rozšířená dálnice má tak unést až 100 tisíc aut bez významného dopadu na plynulost dopravy.
Významnou úlevu od tranzitu mohou přinést podle dopravního modelu České republiky dálnice D35 a D55. První z nich může odvést tranzit mezi západem a východem, tedy auta, která jedou mezi Prahou a Olomoucí. ŘSD v současnosti pracuje na přípravách i stavbě dalších úseků a v roce 2030 už by měla být podstatná část tahu hotová. Dálnice D55 může odvést veškerý tranzit, který míří z Moravskoslezského kraje na jih směrem na Slovensko, do Maďarska a dále na Balkán a stejně tak do Rakouska. „Tento efekt bude možné sledovat už v nejbližších letech s postupným otevíráním nových úseků na těchto tazích," řekla Trubelíková.
Průjezd Brnem by měly zlepšit i postupně dokončované a plánované stavby na velkém městském okruhu. Příští rok se otevřou úseky Žabovřeská, Tomkovo náměstí a Rokytova. „Následně budeme pokračovat s výstavbou východní části okruhu tak, abychom hotové úseky propojili přes Ostravskou radiálu na dálnici D1 směrem na východ a na dálnice D2 a D52 směrem na jih," řekla Trubelíková. Jižní části okruhu se budou stavět po roce 2030.
Situace na jihu Brna nemusela být podle Trubelíkové v současnosti tak kritická, kdyby se stát rozhodl k rozšíření D1 dříve. Intenzity dopravy, u kterých si tuto kapacitu dálnice vyžaduje, začaly být překračovány už roce 2000.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.