Cestující v moravské metropoli si oblíbili nákup jednorázových jízdenek platební kartou přímo ve vozech. Prodej zahájil brněnský Dopravní podnik před dvěma lety. I když v roce 2020 fungovala služba jen od července, podílela se na tržbách z jednorázových jízdenek jedenácti procenty, loni už dokonce padesáti. I letos popularita Pípni a jeď dále roste.
Služba je oblíbená zejména pro svoji jednoduchost. V každém vozidle MHD je u všech dveří validátor, ke kterému stačí přiložit bezkontaktní platební kartu a cestující tak automaticky získá hodinovou jízdenku za pětadvacet korun, jejímž nosičem je právě platební karta, netiskne se žádný doklad. A pokud jede nejvýše patnáct minut, přiloží kartu ještě před výstupem a zaplatí jen dvacet korun. Služba v oblibě velmi rychle překonala SMS jízdenky a úměrně rostoucímu zájmu o nákup kartou klesá zájem o papírové jízdenky.
„Kratší jízdenku na patnáct minut využívá čtyřicet procent uživatelů, průměrně si každý den jízdenku kartou koupí 35 tisíc lidí. Dosud nejvíce, přes 58 tisíc, jich bylo loni 16. prosince. Obecně nejvíce se prodá jízdenek ve středu, kdy patrně studenti vyrážejí za zábavou a za kulturou," uvedl vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Doplnil také, že trend růstu zájmu o platbu jízdenky kartou je s drobnými výkyvy prakticky lineární. Letos v květnu podnik zaznamenal dosud největší počet transakcí a červen, který ještě nebyl uzavřený, se květnu blíží.
I přes jednoznačný vývoj směrem k elektronickému nákupu jízdenek tvořily loni papírové jízdenky stále zhruba třetinu všech prodaných jednorázových jízdenek. Ať už z automatu či trafik. „Nechceme proto jít ostravskou cestou, kdy všechno papírové zrušíme. Stále je to důležitý prodejní kanál a chceme, aby jízdenky byly dostupné. Ukazuje se, že dostupnost má vliv i na menší počet černých pasažérů než dříve," řekl Prýgl. Lidé dříve totiž jezdívali bez jízdenky i kvůli tomu, že si ji neměli kde koupit. Řidič měl například vyprodáno, nebo lidé neměli drobné.
Vzhledem k oblibě nákupu kartou a chytlavosti sloganu Pípni a jeď brněnský podnik dokonce přistoupil k tomu, že si zaregistroval tento název-slogan, aby ho nikdo jiný nemohl používat v souvislosti s označením elektronického odbavování cestujících.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.