Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Kraj nechtěl České dráhy na jihomoravské železnici. Vsadil na vlaky Arrivy

Velké změny nastanou od příštího roku na jihomoravské železnici. České dráhy (ČD) nahradí od prosince roku 2024 společnost Arriva, které zajistí vlakové spojení na Břeclavsku, Hodonínsku i Znojemsku. Kraj se rozhodl pro zahraniční společnost na základě výběrka. Pro národního dopravce se jedná v nedávné době o další ztrátu na jižní Moravě.

Jihomoravský kraj hledal dopravce do jižní části regionu. Spojení tam doposud zajišťovaly vlaky Českých drah, kterým ale příští rok v prosince končí smlouva. Úřad nyní rozhodl, že provoz od provoz linek obstará od konce příštího roku na deset společnost Arriva. Firmě připadnou linky S8 Břeclav – Znojmo, S52 Zaječí – Kobylí, S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce. Krajští radní tvrdí, že změna přinese vyšší standard cestujícím. 

„Naším požadavkem byla například kapacita na vlak nejméně pro 105 sedících cestujících, plocha ve vozidlech musí být alespoň ze čtyřiceti procent nízkopodlažní, dále jsme ve vlacích požadovali klimatizaci, wifi a možnost přepravy jízdních kol,“ uvedl radní pro dopravu Jiří Crha (ODS) k novému dopravci.

O zakázku se ucházely pět společností. Vedle Arrivy a Českých drah také GW Train, RegioJet i Leo Express. Bližší detaily výběrového řízení hejtmanství nezveřejnilo.  „Smlouvu s vítěznou společností Arriva lze uzavřít nejdříve po uplynutí dvou měsíců od uveřejnění oznámení na úřední desce Jihomoravského kraje. Jakmile ji uzavřeme, bude uveřejněna v registru smluv včetně cenových údajů,“ uvedl Crha s tím, že radní vybírají dopravce i na dalších provozních souborech, kde příští rok končí smlouva Českým drahám. 

Krajští zastupitelé přitom v závěru roku 2019 odhlasovali, že chtějí, aby v celé krajské síti zajišťoval spoje jediný dopravce. Nešlo ale o nijak vymahatelné usnesení a zastupitelstvo ustanovené po volbách v roce 2020 už se jím neřídilo.

Další rána pro ČD

Arriva nasadí na trať třináct nízkopodlažních vlaků s dvouvozovými motorovými jednotkami. České dráhy nabídly nové vlaky, ale byly dražší. „Nabídli jsme zcela nové motorové jednotky se všemi benefity, které nejmodernější vlaky ve své třídě nabízejí, například plnění nejnovějších technických a emisních norem a podobně. Pořízení nových vlaků se pak přirozeně promítlo do cenové nabídky naší společnosti. Cenu za kilometr lze tedy velmi těžko srovnávat, vzhledem k tomu, že kvalita nabízených vozidel, a tedy i služeb, se bude významně lišit," řekla ČTK mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Pro národního dopravce jde v krátké době o další ránu. Nedávno prohrál výběrko na provoz rychlíkové železniční linky R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že zakázku získá RegioJet. Firma podnikatele Jančury požaduje za smlouvu, která zaručuje žlutým vlakům ježdění po úseku patnáct let, na provoz od státu kompenzaci ve výši necelých pěti miliard korun. ČD chtěly o téměř miliardu více. 

Hodnocení článku je 50 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Arriva

Štítky Kraj, Jihomoravský, Vlaky, České dráhy.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kraj nechtěl České dráhy na jihomoravské železnici. Vsadil na vlaky Arrivy  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.