Více než polovina lidí v Brně cestujících za prací nebo do školy používá veřejnou hromadnou dopravu. Třetina využívá automobil nebo motocykl, přičemž 75 procent lidí jezdí autem sami bez spolujezdců. Vyplývá to z průzkumu města zhruba mezi tisícovkou obyvatel. Z obdobného průzkumu z roku 2010 vyplynulo, že veřejnou dopravu používaly téměř dvě třetiny a automobily čtvrtina cestujících.
Město si klade za cíl zkvalitňovat služby veřejné hromadné dopravy a zvyšovat informovanost o alternativních způsobech přepravy. Průzkum zadává magistrátní odbor dopravy. Sběr dat se uskutečnil už pětkrát, v letech 2010, 2012, 2014, 2019 a loni. Počet oslovených se vždy pohybuje nad hranicí tisícovky, loni to bylo 1042 respondentů.
Veřejnou hromadnou dopravu využívalo 56 procent respondentů, 33 procent pak automobil nebo motocykl. „Během tří let podíl přepravy jednoho člověka v osobním autě narostl z 55 na 75 procent. Nicméně stále můžeme říct, že růst podílu individuální automobilové dopravy v posledních letech spíš stagnuje," uvedl brněnský radní pro oblast participace Filip Chvátal (KDU-ČSL).
Nově byly v průzkumu otázky na carsharing, bikesharing, tedy sdílení aut a kol, a také počet provozuschopných dopravních prostředků v domácnosti respondenta. „Různorodost dopravy se i kvůli koronavirové pandemii v posledních letech pomalu mění. Proto jsme se rozhodli započítat i nové formáty dopravy, aby výsledky co nejvíce odpovídaly realitě," řekl Chvátal.
Podle něj lze stále konstatovat, že využívání veřejné hromadné dopravy, chůze a různé kombinace individuální automobilové dopravy s veřejnou hromadnou dopravou s kolem a koloběžkou vykazují poměrně stabilní podíly. „Zajímavé je zjištění, že 90 procent dotazovaných nezná služby jako carsharing nebo carpooling (spolujízda - pozn.red), což představuje poměrně udržitelný způsob dopravy nejen po městě, ale i mimo město,” doplnil Chvátal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.