Ve Zbýšově na Brněnsku se dnes poprvé rozjely muzejní vlaky do Zastávky u Brna po trase bývalé hornické vlečky. Mašiny vyjely z nového depa, které nadšenci z Muzea průmyslových železnic postavili ještě před zimou, protože se jim ve veřejné sbírce podařilo vybrat od dárců zhruba 200 tisíc korun. Letos zbývají ještě poslední stavební úpravy a dokončovací práce.
Motorové lokomotivy a také parní lokomotivu Henschel už v létě doplní i parní lokomotiva BS80, jejíž rekonstrukce se blíží k závěru. Jedná se o stroj vyrobený v roce 1951 v ČKD. Stejný typ jezdí například i na mladějovské dráze. „Naposledy sloužila v železárnách v Králově Dvoře u Berouna. Odkoupili jsme ji před třemi lety od soukromého vlastníka. Dostane červenočerný nátěr,“ řekl zástupce spolku Jan Procházka. Pokud se to podaří, mohla by vyjet 5. července.
Letos se také plánovala modernizace trati ze Střelic do Zastávky, která umožní zajíždět s muzejními vlaky až na nádraží v Zastávce, ale úsporný program Správy železnic odsunul stavbu na příští rok. Muzejní vlaky tak stále končí zhruba 300 metrů od stanice.
Další jízdy připadají na vybrané červnové víkendy a řadu víkendů o letních prázdninách a také na září. Zbýšovská dráha je na jižní Moravě jediná, kde se lze pravidelně každý rok svézt parním vlakem. Podobný provoz je na mladějovské dráze poblíž Moravské Třebové.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.