Počasí dnes21 °C, zítra19 °C
Čtvrtek 2. května 2024  |  Svátek má Zikmund
Bez reklam

Brno si půjčilo elektrobus. Vlastní si zatím nepořídí kvůli cenám energií

Zelený ekologický autobus, který se nabije za hodinu. Brnem jezdí zapůjčený elektrobus SOR NS 12 electric, jenž je alternativou pro běžně využívané naftové vozy. Pořízení vlastních elektrobusů Dopravní podnik města Brna (DPMB) zatím neplánuje, a to především kvůli nepříznivé situaci na poli energií.

Od února do začátku března se mohou Brňané projet dvanáctimetrovým třídveřovým elektrobusem, který si DPMB vypůjčil od výrobce. Cestující potkají ekologický vůz SOR NS 12 electric, který se bude dobíjet ve vozovně Komín, nejčastěji na linkách 32, 37 a 67. Po měsíčním testování elektrobusu dopravní podnik zhodnotí, zda by se do budoucna mohlo počítat s jeho pořízením.

Zapůjčený elektrobus je elektrickou alternativou naftových autobusů SOR NS 12, kterých v Brně roku 2020 přibylo dvacet kusů a letos jich vyjede dalších jednatřicet. „Ekologizace dopravy je jedním z kroků programu Připrav Brno, kterým chceme docílit snížení skleníkových plynů ve městě. Díky tramvajové a trolejbusové dopravě jezdí dvě třetiny vozového parku dopravního podniku na elektřinu, polovina autobusů na zemní plyn,“ řekla brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).


Interiér elektrobusu.

Dosavadní nabídka elektrobusů nesplňovala podle ředitele DPMB Miloše Havránka požadované technické parametry, které jsou pro městskou hromadnou dopravu požadovány. „Pro provoz našich linek bychom potřebovali vozy, které na jedno nabití ujedou 250 až čtyři sta kilometrů. U elektrobusu SOR NS 12 výrobce udává 170 km, čili vozy s těmito parametry by bylo možné využívat na krátkých linkách, dělených službách nebo bychom museli zajistit jejich dobíjení na konečných stanicích,“ vysvětlil.

Ani testovaný zelený elektrobus ale dopravní podnik zatím kupovat neplánuje, a to mimo jiné kvůli vysokým cenám energií. „Chceme být připraveni a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ řekl Havránek.

Cena jednoho elektrobusu se pohybuje mezi deseti až třinácti miliony korun, naftové autobusy vyjdou na polovinu. Provoz ekologických autobusů navíc vyžaduje také dostatek dobíjecích stanic. Běžné dobíjení autobusu trvá sedm hodin, díky rychlodobíjecím stanicím je možné dobu zkrátit až na jednu hodinu. Autobus SOR NS 12 electric s třiatřiceti místy k sezení se do Brna znovu vrátí v létě k dalšímu měsíčnímu testování.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dopravní podnik města Brna

Štítky elektromobilita, elektrobus, hromadná doprava, dopravní podnik, Brno, Dopravní podnik města Brna, energie, SOR NS 12, Brno-Komín, Markéta Vaňková, ODS

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Brno si půjčilo elektrobus. Vlastní si zatím nepořídí kvůli cenám energií  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.