V brněnské hromadné dopravě stoupá zájem o jednorázové elektronické jízdenky. Nákup, který se provádí přiložením karty ve vozidle, loni překonal množství pořízených sms jízdenek. Neklesá ale ani zájem o papírové jízdenky, jejichž prodej v Brně stále nekončí.
Zatím nejvíce jednorázových elektronických jízdenek si lidé v Brně zakoupili v září. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku Hany Tomaštíkové jich bylo dohromady zhruba 1,27 milionu, z toho 953 tisíc kartou. Paradoxně ale stoupá také prodej klasických papírových jízdenek, které si Brňané kupují v automatech. Ty jich vydají zhruba 1,6 milionu měsíčně.
Dopravní podnik kvůli zájmu o papírové jízdenky neplánuje jejich rušení například tak, jako to udělali v Ostravě. „Ale už nerozšiřujeme počty jízdenkových automatů, zachováváme jen ty stávající," řekla Tomaštíková. Přesto však dopravní podnik letos s jednou papírovou érou skončil. Od 1. ledna už si lidé na pobočkách dopravního podniku nekoupí papírovou předplatní jízdenku a mohou si ji nahrát pouze na platební kartu, případně na kartu bez vazby k bankovnímu účtu. Zatím je ale možné si papírovou jízdenku pro brněnské zóny koupit například na pokladnách Českých drah.
Možností, jak si elektronicky koupit jízdenku, je v Brně více. Sms jízdenky fungují několik let, nákup kartou ve vozidle je možný od července 2020. Růst zájmu o nákup kartou zkresluje v některých měsících pandemie covidu a snížený pohyb lidí, trend je však zřejmý a v posledních třech měsících loňského roku nebyl pokles proti rekordnímu září nijak zásadní.
Zatímco v roce 2020 bylo maximem 433 tisíc jízdenek placených kartou v prosinci, loni už to bylo po skončení tvrdého lockdownu v dubnu 466 tisíc a zájem dále rostl. Loni už neklesal ani nákup sms jízdenek. Ještě v lednu 2020, před začátkem pandemie, využilo sms jízdenku či další možnost, aplikaci Sejf, 462 tisíc lidí, v červnu 2020 před nástupem nákupu kartou 433 tisíc lidí. Poté zájem kolísal a loni v posledních čtyřech měsících se usadil na hodnotách okolo 300 tisíc jízdenek měsíčně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.