Správa železnic (SŽ) vybrala sdružení firem vedené společností Valbek, které připraví projekt pro stavbu vysokorychlostní tratě v úseku mezi Modřicemi a Šakvicemi jižně od Brna. Podle údajů v Registru smluv za něj zaplatí téměř 130 milionů korun. SŽ předpokládá, že by se mohlo začít stavět už v roce 2025. V tiskové zprávě to uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová. Přípravy vysokorychlostních tratí se však setkávají s odporem řady občanů i samospráv.
Současná koridorová trať na jih od Brna patří k nejvytíženějším v české železniční síti. Vedle intenzivní nákladní dopravy směrem na Slovensko a do Rakouska a vedle intenzivní dálkové osobní dopravy se na trať musí vejít velké množství příměstských osobních vlaků. Projektovaný úsek měří zhruba 30 kilometrů.
Sdružení firem má připravit nejen projekt, ale také dokumentace pro územní rozhodnutí a zajistí proces EIA, tedy posuzování vlivů stavby na životní prostředí. „Součástí smlouvy je i příprava žádosti o vydání územního rozhodnutí," uvedla Friebová. Územní řízení by mělo ideálně skončit v roce 2023.
Do doby, než se úsek s maximální rychlostí 320 kilometrů za hodinu stane součástí spojnice Prahy, Brna a Břeclavi s pokračováním na Slovensko či do Rakouska, na něj budou převedené některé konvenční dálkové vlaky. Stavba by měla trvat čtyři roky.
SŽ už letos zadala také projekt na úsek s názvem Polabí, z uzlu Praha-východ do Nymburka, projektanti pracují také na přeshraničním tunelu do Německa pod Krušnými horami. SŽ také letos vyhlásila architektonickou soutěž na uzel v Roudnici nad Labem a již ukončená je soutěž na podobu uzlu Praha-východ u Nehvizd.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.