V dalších 41 ulicích Brna začne od čtvrtka platit systém rezidentního parkování. Jde o území na sever od historického centra, parkovací místa jsou ohraničená modrými čarami. Rezidenti po nedávném rozhodnutí radních nezaplatí v prvním půlroce za parkovací oprávnění nic a lidé, kteří v ulicích nebydlí nebo nepodnikají, ztratí možnost parkovat zdarma. Každý, kdo bude chtít v těchto ulicích zaparkovat, musí zadat do systému registrační značku svého auta.
Na rozdíl od historického centra, kde systém platí od začátku září, nebude nikde zakázaný vjezd. Strážníci tak nebudou muset kontrolovat vjíždějící auta a nebudou kontrolovat ani zaparkovaná auta. „K tomu budou sloužit auta s kamerami, která budou ulicemi projíždět a vyhodnocovat, zda dané auto parkuje oprávněně," uvedla Zuzana Šrámková z tiskového oddělení magistrátu.
Stejně jako v historickém centru se majitelé aut dělí na tři skupiny. Rezidenti však nezaplatí za první auto nic, za další už pak 15.000 a za třetí a každé další 30.000 korun za rok.
Abonenti, tedy ti, kteří mají podnikatelskou provozovnu v místě, zaplatí za první auto 6000 korun, za každé další 20.000 korun. Rezidenti mají také k dispozici pro návštěvy 100 hodin zdarma a dalších 50 hodin si mohou za 100 korun přikoupit. Jak rezidenti, tak abonenti mají možnost parkovat ve své zóně a v sousedících.
Historické centrum je jedna zóna, území severně od centra je rozčleněno na tři zóny a je ohraničené ulicemi Údolní, Kotlářskou, Pionýrskou, Traubovou, Milady Horákové a Koliště.
Třetí kategorií jsou návštěvníci. Ti mohou první hodinu parkovat zdarma, za druhou hodinu zaplatí deset korun, za každou další 20 korun. Systém tak má zabránit celodennímu či ještě dlouhodobějšímu parkování aut, která zabírají místo rezidentům.
„Návštěvníci mají možnost zaregistrovat se do systému a zaplatit parkovné buď v automatech, které přijímají karty i mince, nebo pomocí mobilní aplikace. Zaregistrovat se musí i v případě, že parkují jen hodinu zdarma," uvedla Šrámková.
Původní idea koalice, která systém schválila, bylo postupné rozšiřování do dalších částí města na základě zájmu městských částí. Nová připravovaná koalice se však staví k systému kriticky a záleží na tom, jak k němu přistoupí, zda jej zruší či zreviduje. Z ulic historického centra je zřejmé, že parkování je pro ty, kteří je potřebují, dostupnější.