Brněnský dopravní podnik dokončil renovaci historického vlečného vozu z Ringhofferovy továrny z roku 1926 a již brzy dokončí tramvaj Tatra T2 vyrobenou v roce 1959.
Oba vozy se tak zařadí do postupně se rozrůstajícího parku vozidel, která slouží k muzejním účelům a zvláštním jízdám. Společně s dříve renovovanými tramvajemi T3 a K2 je budou moct fanoušci vidět v červnu při tradiční dopravní nostalgii, uvedla v tiskové zprávě Barbora Lukšová.
Tramvaj T2 přezdívaná Sputnik se bude také s dalšími dvěma tramvajemi střídat v létě na běžné lince 10, která je nejméně vytíženou v Brně. Zatímco tramvaje T3 a K2 lze ještě běžně po různých modernizacích potkat v ulicích, tramvaje T2 v Brně dojezdily před 20 lety, posléze fungovalo několik vozů jako služební.
Právě jedna z nich díky tomu přežila a mohla projít renovací. Jde o vůz původního evidenčního čísla 1435 a v provozu byl do roku 1990. Jako služební sloužil až do roku 2009 a dalších šest let stál ve vozovně v Pisárkách jako útulna pro pracovníky vozovny.
Postupně v ústředních dílnách získal podobu, jakou měl v 70. letech včetně tehdy běžného jednoho světlometu pod čelním sklem. Tramvaje T2 se vyráběly v Tatře Smíchov v letech 1955 až 1962, než je nahradila mnohem úspěšnější a na tehdejší dobu velmi moderní tramvaj T3. Vlečný vůz evidenčního čísla 215 v dílnách zbavili všech dřevěných součástí, které se vyrobily nové, opravená je karoserie.
„Vlečný vůz sloužil v provozu s cestujícími až do roku 1969, kdy se už jako historický po opravě v podnikových dílnách účastnil oslav 100 let MHD v Brně," uvedl Jiří Černý z technického odboru. Původní podobě odpovídá i lak a osvětlení. Dopravní podnik opravuje historické vozy i proto, že za dva roky se bude slavit 150 let od vzniku MHD.
„Tyto vozy neodmyslitelně do historie brněnské dopravy patří. Opravujeme je hlavně z toho důvodu, aby sloužily jako připomínka nejen dnešní generaci. Navíc se jedná o technicky zajímavé stroje," řekl generální ředitel Miloš Havránek. Další historické vozy MHD má i Technické muzeum v Brně, mnohé, především tramvaje, jsou ovšem nepojízdné a jejich renovace do provozního stavu by vyšla na miliony korun.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.