Dnes, 19:00
Počet dětí, které v Brně řeší problémy spojené s nikotinem, kratomem, energetickými nápoji nebo konflikty na sociálních sítích, rapidně narůstá. Odborníci na problematiku hlásí nejvyšší poptávku škol za poslední roky a varují, že služby jsou na hranici kapacit. Na preventivní programy momentálně děti čekají i několik měsíců.
Brno čelí prudkému nárůstu rizikového chování mezi dětmi na základních školách. Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS) upozorňuje na zhoršující se duševní zdraví žáků. Potvrzují to také aktuální čísla z brněnského Centra prevence Společnosti Podané ruce. Podle odborníků je zájem škol o preventivní programy největší za poslední roky.
„Děti jsou ve výrazně horším stavu než dříve. Setkáváme se s napětím mezi spolužáky, nespavostí, experimenty s kratomem, nikotinovými produkty nebo energetickými nápoji. Třídy jsou dnes zranitelnější a častěji potřebují podporu,“ popsal vedoucí Centra prevence Michal Škerle.
Preventivní služby jsou podle něj přehlcené. Na individuální práci s dětmi, u kterých se už problém objevil, se čeká zhruba tři měsíce. U programů pro celé třídní kolektivy dokonce i půl roku. „Děláme maximum a posílili jsme tým, ale poptávka je několikanásobně vyšší než naše možnosti. Pokud má prevence fungovat, musí být dostupná včas,“ zdůraznil Škerle.
Brněnské školy se na odborníky obracejí zejména kvůli rychlému rozšíření energetických nápojů, nikotinových sáčků, spánkovým potížím dětí a zhoršujícím se vztahům ve třídách. Často řeší také konflikty na sociálních sítích, sdílení nevhodných fotografií, kyberšikanu i napětí mezi konkrétními skupinami žáků, například českými, ukrajinskými a romskými dětmi.
Vzhledem k mimořádné poptávce brněnští preventisté spustili nový program pro žáky čtvrtých a pátých tříd. Zaměřuje se na užívání energetických nápojů, dostupnost a normalizaci vapování, první pokusy s nikotinem a nízké povědomí o jeho rizicích.
Podle APAS není brněnská situace není ojedinělá. Problémy se rychle šíří napříč republikou. To, co školy dříve řešily u starších žáků, se dnes objevuje už na prvním stupni a má mnohem intenzivnější průběh.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám