Tváří v tvář vězňům z kasemat. Špilberk spustil jedinečnou prohlídku s prvky rozšířené reality

Autoři | Foto Muzeum města Brna | Zdroj s použitím TZ

Rozšířená realita, autentické historické příběhy a šifry – to vše nabízí novinka Muzea města Brna na hradě Špilberku. Hra „Příběhy z kasemat“ návštěvníkům představí tuto klasickou brněnskou památku zážitkovým způsobem: lidé zakusí tajemno, poznají část místních dějin a zároveň si procvičí mozek. Prohlídka, která propojuje rozšířenou realitu a hru, zatím nemá v Česku obdoby. Zájemci si ji mohou rezervovat online už od úterý 19. června

Skutečné příběhy špilberských kasemat jsou ještě děsivější než známé povídačky. Lidé se o tom přesvědčí díky novému lákadlu na hradě Špilberku. Muzeum města Brna tam připravilo speciální prohlídku s tabletem, na kterém běží aplikace „Příběhy z kasemat“. Kloubí se v ní hádanky a úkoly, videa a rozšířená realita. Skrze ni se lidé podívají i na věci, které už v kasematech dávno nejsou.

Uvidí například zaniklý přístavek v západním příkopu. „Lidé si nebudou pouze hrát, důležitý je i edukační rozměr novinky. Atraktivní zážitkovou formou poznají reálné postavy z dějin kasemat,“ vysvětluje koordinátorka projektu Martina Šmídtová z Muzea města Brna. Navíc jsou v aplikaci úkoly, po jejichž vyluštění se hráčům otevřou další informace. Obtížnost šifer je nastavena tak, aby je zvládla široká veřejnost, tedy i ti, co s jejich luštěním nemají žádné zkušenosti.

Unikátní koncept

Návštěvníci, kteří si novinku vyzkouší, se přenesou v roli lékaře do období mezi léty 1742 až 1786. Potkají stavitele Rochepina, barona Trencka nebo vězně Gromanna odsouzeného na doživotí v temné kobce. Spolu s nimi prožijí jejich autentické, historicky doložené příběhy. Události zobrazené ve hře se takto skutečně staly nebo mohly stát. „Je to něco mezi prohlídkou a hrou, něco úplně nového. Kombinace rozšířené reality a gamifikace v rámci jedné prohlídky je ojedinělá,“ líčí Šmídtová. Nic podobného dosud české památky a muzea nenabízejí. Hráči v týmech sledují videa a rozšířené reality, plní úkoly a sbírají virtuální tolary, za které je v závěru čeká odměna v podobě fotokoutku s některou z postav ze hry.

Lákadlo pro mladší generace

Hra zaujme hlavně mladší a hravé návštěvníky, zahrát si ji mohou maximálně pětičlenné týmy. Tablety se půjčují na místě, novou prohlídku je možné rezervovat a zakoupit online předem od 19. června. „Příběhy z kasemat nemají být alternativou běžného prohlídkového okruhu, spíš jeho doplněk. Chceme lidi přilákat. Budeme rádi, když se sem vrátí na komentovanou prohlídku,“ říká Šmídtová. Rozšířená realita se objevuje i na plakátu, který na novinku láká. Plakát totiž s pomocí další mobilní aplikace ožije a doslova lidi vtáhne.

Dodavatelem herní aplikace „Příběhy z kasemat“ je Centre for Modern Education, s.r.o. Vývoj základní české části aplikace přišel na 900 000 Kč. „Aplikaci jsme před spuštěním testovali a ladili. Teď při ostrém provozu vychytáme poslední mouchy v české verzi a následně spustíme anglickou a německou mutaci,“ prozrazuje Šmídtová.

Šifry vymýšlela brněnská společnost Cryptomania s.r.o., která se věnuje gamifikaci. Ve videích vedle herců účinkují i zaměstnanci Muzea města Brna, s natáčením historických scén významně pomohla agentura REX.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Špilberk, Muzeum města Brna, kasematy, prohlídka, hra, rozšířená realita, Česko, František Trenck, hrad

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.