Policie varuje před takzvaným phishingem, kdy útočníci posílají emaily s odkazem na podvodné weby, skrz které se třetí strana dostane ke všem vašim údajům nebo penězům. Devětačtyřicetiletý muž z Břeclavska tak kvůli nepravdivému emailu z přepravní společnosti přišel o dvacet tisíc korun.
Devětačtyřicetiletý muž z Břeclavska se zbytečně těšil na neohlášený vánoční dárek. Na email mu totiž přišlo oznámeni, že nezaplatil poplatek, a tak mu byl zadržen balík. Přestože si muž nepamatoval, že by jakoukoli zásilku objednával, z připojeného odkazu bez rozmýšlení elektronicky poslal požadovanou padesátikorunu. Odkaz, který se sice tvářil jako platební terminál banky, ale posloužil neznámému pachateli, aby z neopatrného muže vymánil kompletní údaje k účtu.
„Obratem pak zaplatil nákup v polském internetovém obchodu. Neopatrný muž balíku nedočkal. Navíc tak přišel o skoro dvacet tisíc korun." uvedl policejní mluvčí Bohumil Malášek.
Policie varuje před dalšími případy takzvaného phishingu. Obvykle chodí v podobě emailu, který ale odkazuje na podvodný web, skrz který se pak kdokoli dostane k údajům nebo penězům. Útočník pak lehce získá, co potřebuje.
„Phishingové útoky působí v dnešní době již velmi důvěryhodně. Útočníci se často maskují za e-maily z banky, od někoho známého účty na sociálních sítícch, pošty apod." dodává mluvčí.
Policie pak radí další postup při případném phishingu, a to:
- Buďte obezřetní.
- Neklikejte na neověřené odkazy.
- Nestahujte podezřelé přílohy.
- Neodpovídejte na podezřelé e-maily.
- Vždy zkontrolujte adresu odesílatele (většina podvodníků má odlišnou e-mailovou adresu než společnost, z níž má údajně býti).
- Pozor na stránky internetových obchodníků, které Vás přímo přesměrují na internetové bankovnictví. Banky to takto rozhodně nastavené nemají! Přihlašování do internetového bankovnictví probíhá přes klasické stránky a standartní cestou.
- Kontrolujte i elektronické podpisy (ikonka s pečetí), pokud Vám přijde upozornění, že nastal problém s tímto podpisem, jedná se o falešnou zprávu.
- Nepřeposílejte žádné SMS zprávy z bank třetí osobě.
- Žádná banka po svých klientech nevyžaduje jejich osobní údaje pro přihlášení do internetového bankovnictví přes e-mail, SMS zprávu ani přes sociální sítě
- Kvalitní antivirový program pravidelně aktualizovaný je samozřejmostí.
- Ve Vaši e-mailové schránce používejte ochranu proti spamu a další ochranné nástroje.
- Do mobilního telefonu instalujte aplikace z oficiálních obchodů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.