Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela

Brno se zapsalo do vesmíru. Planetka mezi Marsem a Jupiterem nese jméno Špilas

Moravská metropole má důvod k radosti. Mezinárodní astronomická unie oficiálně potvrdila, že planetka mezi Marsem a Jupiterem ponese název Špilas, jak lidé v Brně hovorově označují hrad Špilberk. Nově pojmenované vesmírné těleso navíc není jediné, které souvisí s městem na jihu Moravy.

Pojmenování planetky, jež se pohybuje po výstřední dráze ve vzdálenosti od 280 do 540 milionů kilometrů od Slunce, navrhli pracovníci brněnské hvězdárny. Zelenou dala návrhu Mezinárodní astronomická komise.

Když se objevil úmysl věnovat Brnu a Brňanům kleťskou planetku, vybírali jsme mezi několika symboly moravské metropole. Špilberk zvítězil proto, že je nepřehlédnutelný,“ řekla Jana Tichá předsedkyně pro pojmenovávání planetek a komet Mezinárodní astronomické unie, jež je rovněž ředitelkou Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích.

Ohledně nově nazvané planety, která dosud nesla označení 401820, se toho podle vedoucího brněnské hvězdárny Jiřího Duška příliš neví. O existenci tělesa mají experti tušení od roku 1996. Tehdy jej objevili na jihočeské Observatoři Kleť. Další informace nemají hvězdáři zatím k dispozici. „Nejspíš se jedná o těleso o průměru jen několik kilometrů, tedy jako z příběhů 'Malého prince'. I ten nejlepší dalekohled planetku nezobrazí jinak než jako světlý bod. Stáří Špilas je srovnatelné se stářím Sluneční soustavy, je tedy 6 milionkrát starší než hrad, díky kterému získala jméno,“ uvedl Dušek.

Hrabal, vila i hrad

Špilas není jedinou vesmírnou planetkou, jež má spojitost s Brnem. Celkem jich je na tři desítky. Vlastní místo v kosmu získal například spisovatel a brněnský rodák Bohumil Hrabal, vědec Johan Gregor Mendel nebo dirigent Gustav Brohm. Zastoupení má také funkcionalistická stavba a památka UNESCO vila Tugendhat. Jako vůbec první planetka, jež nese brněnský odkaz, je Bruna. Název odvodili odborníci ke konci devatenáctého stoleté právě z jihomoravské metropole.

Za 200 roků bylo pojmenováno více než dvacet tisíc planetek, pouze tisícina z nich je ale nějak spojena s naším městem. O mnohých z nich, samozřejmě i o planetce Špilas vypráví výstava, kterou jsme uspořádali spolu s Muzeem města Brna právě na Špilberku,“ sdělil hvězdář Dušek.

Bude tu navždy

Důvod ke spokojenosti mají rovněž na radnici druhého největšího města v Česku. Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS), jež ocenila, že pojmenování reflektuje hantec, tedy specifický brněnský dialekt. „Označení bude až do skonání lidské civilizace neměnné. Není přitom vyloučeno, že ve vzdálené budoucnosti kolem Špilasu – toho vesmírného – nejen proletí některá z našich meziplanetárních sond, ale třeba na ní přistane nějaký ten pozemšťan,“ dodala šéfka brněnské radnice.

Autoři | Foto Michal Šťastný