Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa

Objev vědců z Brna rozpozná falšovaná vína a najde využití v kriminalistice

Dvě lahve vína. Na první pohled působí totožně. Obsah jedné však může stát tisíce korun, zatím co druhá se draze pouze tváří. Vědci z Ústavu chemie a biochemie Mendelovy univerzity v Brně (MENDELU) objevili způsob, jak pomocí takzvaného fluorescenčního záznamu odhalit pančované víno či původ drog. Nový postup může posloužit i k odhalení samotného původu života.

Pro zkoumaní novou technologií, kterou představili vědci z MENDELU, stačí jediná kapka požadované látky. I díky tomu je podle výzkumníků nový postup spočívající v prosvěcování levnější a mnohem rychlejší. Přístroj, který dokáže odhalit složení prakticky jakékoli kapaliny, je malý, díky čemuž se dá kamkol snadno přenést.

Víno, krev i moč

Celý proces spočívá v jednoduchém prosvícení vzorku speciálním UV světlem, po kterém následuje řada chemických reakcí. Mezi vzorky, které mohou odborníci zkoumat, patří prakticky každá kapalina, ať už jde o víno, moč nebo drogy. „Vzorek prosvítíme UV zářením a vyvoláme tak celou řadu zajímavých fotochemických reakcí, které jsou pro daný vzorek specifické a po pár minutách je podle spektrální charakteristiky možné říct, z čeho vznikl. Ať už se jedná třeba o odrůdu vína nebo druh džusu,“ vysvětluje vědecký postup vedoucí laboratoře bioanalýzy MENDELU Lukáš Nejedl.

Podle Mojmíra Baroně, vedoucího Ústavu vinohradnictví a vinařství MENDELU, pomůže nová metoda zabránit falšování vín známych značek. Této hrozbě totiž vinaři čelí dlouhodobě. „Tato metoda by mohla jednoduše a levně určit zda jde o deklarované víno či ne. Doposud se žádná jednoduchá a spolehlivá metoda nevyužívá. Současně lze metodu využívat pro kontrolu výrobní kvality v podnicích,“ popsal.

Spolupráce s kriminalisty či odhalení původu života

UV technologii vítá také Radim Pernický z Oddělení pro vědu, výzkum a inovace Policejního prezidia Praha. Díky digitálnímu skeneru se práce zajišťování stop, které používají již století, může několikanásobně zrychlit a zmodernizovat. „Tato metoda může mít velmi zajímavou budoucnost v kriminalistické praxi, kdy bychom byli schopni detekovat různé druhy jedů a určité skupiny drog přímo v terénu. Zajímavou myšlenkou může být její využití v biologickém odvětví,“ řekl.

Jak to již ve vědě bývá, k odhalení nového objevu, podobně jako například v případě penicilinu, se odborníci dostali náhodou. Teď plánují nové poznatky rozšířit například i na nanomateriály. Výzkumy mohou dle vědců v budoucnu vést k zajímavým výsledkům. „Reakce vyvolané světlem, které pozorujeme v laboratoři anebo ve stratosféře, by mohly stát za tím, jak vznikl život a jak se nanočástice mohly podílet na formování anebo udržení prvotního metabolismu," dodal Nejdl.

Autoři | Foto MENDELU