Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Nejdřív vozil lidi, pak koně v JZD. Dopravnímu podniku se podařilo získat funkční retro autobus

Po pětiletém snažení se dopravnímu podniku města Brna se podařilo získat do své sbírky retro vozidel nový kousek. Je jím historický autobus Škoda 706 RTO. Stejným typem autobusu vozil od 60. do začátku 80. let cestující po Brně. Lidé se na prohlídku autobusu mohou těšit v rámci akce Dopravní nostalgie, která se v Brně koná od 20. do 23. srpna 2020.

Generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek uvedl, že získat tento typ autobusu se DPMB snaží už od počátku založení sbírky. 

„Konkrétně tyto autobusy se totiž v DPMB bohužel nedochovaly. V dnešní době je v republice už jen asi čtyřicítka těchto vozů v soukromých sbírkách nebo dopravních podnicích a je velmi obtížné je získat, protože je sběratelé zřídka prodávají,“  vystvětlil Havránek. 

Autobus je plně funkční

„Považujeme za velkou výhodou, že je autobus plně renovovaný, pojízdný a v podstatě ihned po přihlášení jej budeme moci začít využívat. Oproti jiným historickým vozům, které jsme pořizovali v horším technickém stavu, tak nebudou nutné další investice,“ uvedl technicko- provozní ředitel Jaromír Holec.

Přesnou historii autobusu se nepodařilo vypátrat

Autobusů Škoda 706 RTO výrobce dodal v letech 1968 - 1972 celkem 132 kusů, a to hned v několika provedeních. Brněnské ulice brázdila tato vozidla až do roku 1981. Přesně určit, ze kterého roku pochází právě kus, který má momentálně DPMB k dispozici, se ale nepodařilo.  

„Jediné, co víme, že tento vůz před renovací využívali v JZD a byl upraven pro přepravu koní,“ prozradil Holec.

Poprvé bude Škodovka k vidění příští týden

Nový autobus veřejnost uvidí poprvé v pátek 21. srpna 2020 na náměstí Svobody v rámci akce Dopravní nostalgie, o den později jej pak mohou lidé obdivovat na dni otevřených dveří ve vozovně Slatina.

Sbírka retro vozidel DPMB aktuálně čítá 14 vozů. Dopravní podnik ji začal systematicky rozšiřovat v roce 2014. „Pečujeme o ni zejména kvůli odkazu dalším generacím. Mezi veřejností jsou staré vozy velmi oblíbené a současně je vnímám nejen jako dobrou investici, ale i jako efektivní nástroj k propagaci hromadné dopravy,“ dodal Havránek.

Retroautobusy ve sbírce brzy doplní ještě vůz Karosa ŠM 11, ten by měl do dopravního podniku dorazit na podzim. Tím bude chronologická vývojová řada autobusů téměř kompletní.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto dpmb

Štítky historický, autobus, dpmb, Dopravní podnik města Brna, retro, Brno, Škoda 706 RTO, ŠKODA AUTO a.s.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ladislav Slaby

Jeste k tomuto RTO mam dojem ze zahradka na strese byla podstatne nizsi.A konkretně ta linka 58 jezdila az do kohoutovic pouze tyto koncily na ceske.A jeste ty dvoudverove meli pouze 2 kridla ve dveřích.

Pondělí, 17. srpna 2020, 19:48Odpovědět

Josef Lepil

Děkuji panu Slabému za vysvětlení. Chápu to tedy dobře, že šlo víceméně o atypický autobus v brněnské MHD? Že jezdil na lince 58 z České na Líšeň-Hřbitov... Na této lince pamatuji už jen autobusy ŠM 11 ve standardním provedení...

Pondělí, 17. srpna 2020, 10:43Odpovědět

Ladislav Slaby

Jeste pro doplneni.Tzv.trhacky byly jizdy pouze v dopravni vytizenosti a zde konkretne dopprava do ZKL kde bylo zamestnano v te dobe nekolik tisic lidi.V te dobe bylo u dopravniho podniku i nekolik autobusu Karosa SL 11 a to v klasicke modro sede barve.Take jezdili nejen na MHD ale zajistovali i napriklad skolni vylety.

Neděle, 16. srpna 2020, 10:44Odpovědět

Ladislav Slaby

Byl to velmi pekny autobus.A neni pravda ze v dopravnim podniku nejezdil.Sam jsem nekolik sluzeb tzv. trhacky odjezdil a to Lisen hrbitov a konecna u Ceske ulice.Otaceli jsme se pred Cervenym kostelem.Nez lide vystoupili a nastoupili tak jsme v klidu si vykourili cigaretu.

Sobota, 15. srpna 2020, 22:07Odpovědět

Radek Černý

Dělal jsem nedávno jednu lux verzi a jsem na to hrdý, zkusím přidat foto

Sobota, 15. srpna 2020, 18:06Odpovědět

Jaroslav Černý

Taky mi přijde divný, že bus MHD má na střeše nosič na kufry.

Sobota, 15. srpna 2020, 08:48Odpovědět

Alois Trumpetka

Dokonce jsem jako děcko ohrnoval nos, že musíme jet takovým starým šuplikem. Ale byla to zájezdová verze, nad okny byla ještě taková malá okénka, mám dojem, že všechna okna byla tonovaná do modra. Mělo to krásný chromový poklice, říkali jsme těm busům okurka. Až teď to oceňují, jak krásný to byl stroj.

Pátek, 14. srpna 2020, 18:09Odpovědět

Alois Trumpetka

Matně si na to vzpomínám, i ten zvuk si trochu pamatuji. V tu dobu sice jezdili už hranaté karosy

Pátek, 14. srpna 2020, 18:05Odpovědět

Josef Lepil

Jízda RTO mě vždy potěší. Byl to nádherný autobus, a ten zvuk… Nechci však nikomu kazit radost, ale řekl bych, že tento typ v Brně nejezdil. Jedná se totiž o úpravu, která se používala pro příměstskou dopravu (modré autobusy). RTO pro MHD měly dvoje dveře, které navíc vypadaly jinak a měly i jiné uspořádání sedadel.

Pátek, 14. srpna 2020, 15:32Odpovědět

Nejdřív vozil lidi, pak koně v JZD. Dopravnímu podniku se podařilo získat funkční retro autobus  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.